lördag 12 januari 2013

Katharine

                           


Ni som känner mig väl vet att jag är svag för gamla svartvita filmer. I min tonår sprang jag hem från skolan för att slå på ettan eller tvåan som alltid visade en gammal film på eftermiddagen. Det visades både svenska och amerikanska, och en skådespelare som ständigt dök upp i rutan i de amerikanska filmerna var den vackra Katharine Hepburn, ofta tillsammans med Spencer Tracy (som hon hade ett 26 års långt förhållande med även fast han aldrig skilde sig från sin fru), Humphrey Bogart eller den stiliga Cary Grant. New York Public Library for the Performing Arts har i några månader haft en utställning om Katharine Hepburn med namn: Dressed for Stage and Screen. I går tog jag äntligen tunnelbanan upp till Lincoln Center och såg utställningen. Den var fantastisk. Det var inte enbart underbara scenkläder som visades, utan även hennes privata garderob, hennes skådespelarkarriär, och filmer om hennes privata liv. Det jag gillade mest med utställningen var att få reda på att Katharine var känd för att vara tuff mot medier, och att hon alltid, åtminstone privat, bar byxor. 1981 frågade en journalist vid namn Barbara Walters om hon någonsin använder kjol. Katharine svarade att hon ägde en kjol, och den skulle hon ha på sig på Walters begravning.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar