torsdag 23 januari 2014

Tre små gubbar

I dag hoppade jag av tunnelbanan en hållplats för tidigt för att gå till ett litet bageri. Det ligger på Mott Street och jag har gått förbi det så många gånger men aldrig gått in. I dag när jag kom dit såg jag tre gubbar stå innanför, men när jag drog i dörren var det låst. Gubbarna såg mig och en kom fram och öppnade.  Vill du ha bröd? frågade han.  Ja, men inte om ni har stängt, jag kan komma tillbaka. Gubben släppte in mig.  Ska du bara ha en baguette? frågade den andra gubben. Jag nickade och han försvann genom en dörr. Bakom disken stod den tredje gubben. Jag ställde mig där och väntade. Den andra gubben kom tillbaka med två baguetter, en ljus och en fullkorn.  Hur mycket ska du ha för dom?  Ingenting, sa han och log och gick tillbaka in i bageriet. Jag vände mig mot den tredje gubben bakom disken.  Men något får jag väl betala?  Vad heter du? frågade han, och jag sa mitt namn. Han vände sig om och skrev i luften mot kaklet bakom sig:  Emma, 6 dollars. Vi skrattade och sedan släppte den första gubben ut mig och önskade mig en trevlig kväll. 

1 kommentar:

  1. A wonderful story to remember!
    Thank you for sharing it with us!

    SvaraRadera